obciążenie aerodynamiczne

wyb. joka

Massa: Nasz bolid jest trochę jak gokart

Massa: Nasz bolid jest trochę jak gokart

- Wyszliśmy od bolidu, który miał pełne obciążenie aerodynamiczne, doszliśmy natomiast do swego rodzaju gokartu, który jest dość trudny do prowadzenia, zwiększa możliwość popełniania błędów. Wymaga do kierowcy naprawdę dużych umiejętności - mówi o nowym bolidzie Ferrari Felipe Massa.

Robert Kubica nie wierzy w sukces Williamsa. "Jeśli w Chinach będzie lepiej, to tylko dzięki warunkom"

Robert Kubica stwierdził, że jeśli Williams zaprezentuje w Chinach bardziej konkurencyjną formę, to będzie to miało związek wyłącznie z warunkami na torze, a nie z bolidem. Polak jeszcze nie wie, czy Williams przygotował na GP Chin nowe części.

Skoczkowie w locie nagle słyszą huk. Nie mają pojęcia, co się naprawdę dzieje

Skoczkowie często opowiadają, że podczas lotów nie słyszą wiwatujących kibiców - potężny pęd powietrza i towarzyszący mu huk tłumi bowiem wszystkie inne dźwięki. Jak skok wygląda z perspektywy zawodnika, psychologa i fizyka? Jakie siły działają na skoczków narciarskich? Jaką prędkość zawodnicy osiągają na zeskoku i przy lądowaniu?

"Trudno o mniejszą różnicę". Niewiadoma była tak blisko na Tour de France. "Szkoda"

"Trudno o mniejszą różnicę". Niewiadoma była tak blisko na Tour de France. "Szkoda"

spędziłam tyle czasu na rowerze do czasówki, ile bym chciała. On wymusza inną pozycję, bardziej aerodynamiczną. I wtedy inaczej pracują mięśnie. Wytrzymanie w tej pozycji było trudne. W niej się trzeba czuć dobrze, żeby nie tracić sekund na zakrętach i żeby cały czas idealnie jechać technicznie. Po tej

F1. Kubica: Prowadząc bolid Williamsa czuję się jak pasażer

F1. Kubica: Prowadząc bolid Williamsa czuję się jak pasażer

FW42 odstaje tempem i właściwościami jezdnymi od konstrukcji przygotowanych na ten sezon przez pozostałe zespoły. Dodatkowo, z nieustalonych dotąd przyczyn, pomiędzy oboma bolidami stajni z Grove występują zauważalne różnice w charakterystyce aerodynamicznej. Kubica zakończył wyścig w Bahrajnie na

Makieta stadionu GKS-u Tychy trafiła do tunelu aerodynamicznego!

Makieta stadionu GKS-u Tychy trafiła do tunelu aerodynamicznego!

mediów. Ciekawe informacje dotyczą również optymalizacji projektu stadionu. - Jesteśmy w stałym kontakcie z wykonawcą i firmą projektową. Z uzyskanych informacji wynika m.in., iż trwa analiza wyników pomiaru obciążenia wiatrem modelu zadaszenia stadionu. Badanie zostało

F1. Inżynierowie Lotus Renault GP pracują nad bolidem. Trwają testy aerodynamiczne

tunelu aerodynamicznym przed pierwszym wyścigiem, będzie kontynuowana jeszcze po Nowym Roku, szczególnie w przypadku części, które mogą być wykonane w ostatniej chwili - dodaje. - Grudzień jest jednym z najbardziej pracowitych okresów w roku - twierdzi Allison. - Podczas gdy

Zdobyła południowy biegun. Na rowerze

Zdobyła południowy biegun. Na rowerze

Trzydziestopięcioletnia Maria Leijerstam jest pierwszą osobą, która biegun południowy zdobyła jadąc tam na rowerze. Dziennie przejeżdżała nawet 88 kilometrów, mając rower obciążony 45 kilogramami bagażu. Podczas swojej podróży na biegun wjeżdżała rowerem na wysokość nawet 2200

Kontrowersyjna decyzja Thurnbichlera. Największe wyzwanie w karierze

Kontrowersyjna decyzja Thurnbichlera. Największe wyzwanie w karierze

prawie pół roku z niewielkimi przerwami. - Tydzień mistrzostw Polski był pierwszym, gdy zaczęliśmy schodzić z największych obciążeń, przepracowaliśmy tak naprawdę długi okres - wskazuje szkoleniowiec. Za to techniką poważniej zajęli się dopiero w lipcu - przy okazji zgrupowania w Oberhofie i pomiędzy

Nike Zoom Vaporfly Elite. Czy nowa technologia pozwoli pobić rekord świata w biegu maratońskim?

Nike Zoom Vaporfly Elite. Czy nowa technologia pozwoli pobić rekord świata w biegu maratońskim?

;, przyszłość można zmienić dzięki podejściu „więcej znaczy więcej”. Forma zawsze musi podążać za funkcjonalnością. Staraliśmy się, aby but wyglądał jeszcze bardziej „aerodynamicznie", a cała jego estetyka nawiązywała do szybkości  - mówi Stefan Guest, Senior Footwear Design Director

Robert Kubica znowu najwolniejszy na treningu! Wypadek kierowcy Red Bulla

Robert Kubica znowu najwolniejszy na treningu! Wypadek kierowcy Red Bulla

fluorescencyjną, która pokazuje jak powietrze opływa samochód.  Williams, który testował nowe części tym razem stracił jednak sporo, bo aż 1,4 sekundy do znajdującego się na 18. miejscu Kevina Magnussena. Widać było jednak, że tym razem Williams chciał sprawdzić, jak sprawdza się bolid z większym obciążeniem

F1. Red Bull podpatrzył rozwiązanie stosowane przez... Williamsa i to skopiował! Wyszło im to na dobre

F1. Red Bull podpatrzył rozwiązanie stosowane przez... Williamsa i to skopiował! Wyszło im to na dobre

bolidu. Dodatkowo, łopatka skierowana pod tak wysokim kątem może wpłynąć na zwiększenie docisku aerodynamicznego z przodu bolidu. Ferrari popracowało nad chłodzeniem hamulców Z uwagi na układ toru w Melbourne i dużą ilość mocnych dohamowań, prawy przedni hamulec jest bardzo obciążony i ma skłonności do

F1: BMW w Hiszpanii wystartuje bez KERS

wyposażone w system odzyskiwania energii kinetycznej, ponieważ zastosowanie ulepszeń aerodynamicznych i KERS-u nie pomoże nam w rozwiązaniu problemów - wyjaśnia Mario Theissen. - Z "dopalacza" skorzystamy ponownie prawdopodobnie w Turcji. Niemiec podkreślił, że BMW Sauber

Polska kadra skoczków z Doleżalem będzie jeszcze lepsza? "To korzystniejsze, niż gdyby Horngacher został"

Polska kadra skoczków z Doleżalem będzie jeszcze lepsza? "To korzystniejsze, niż gdyby Horngacher został"

skoczkami wciąż czuwa duży sztab fachowców. Jeden z nich zarabia nawet więcej niż trener główny, co zdradził nam Tajner. Chodzi o Haralda Pernitscha, speca od przygotowania fizycznego. To Austriak dobiera obciążenia treningowe każdemu zawodnikowi. Dba też o sferę mentalną, prowadząc Żyłę, Kota i Hulę w

F1. Kubica szybki...tylko w upale

już tak dobre. Dlaczego? Przez warunki pogodowe. - Byliśmy mocni w piątek, kiedy było dużo słońca. Potem niestety pojawiły się chmury, temperatura spadła i zaczęły się problemy. Nie byliśmy w stanie wystarczająco obciążyć opon, aby zwiększyć ich temperaturę - opisuje problem Kubica

Najtrudniejszy pierwszy krok, czyli jak zacząć skakać ze spadochronem

Najtrudniejszy pierwszy krok, czyli jak zacząć skakać ze spadochronem

swoim czasie. Z Carlosem, czyli Arturem Karwowskim, instruktorem spadochroniarstwa szkoły Skydive.pl spotykam się w warszawskim tunelu aerodynamicznym Flyspot. To on będzie naszym przewodnikiem. Klasyczne skoki ze spadochronem "Ze", a nie "na". Laicy często

Schumacher: Formuła 1 będzie bardziej ekscytująca

się dzieje na poziomie ekonomicznym w całym świecie. Jaka będzie Formuła 1? Możliwe, że będzie bardziej ekscytująca. Nie jestem specjalistą od aerodynamiki, ani projektantem technicznym, ale podstawową sprawą było ograniczenie obciążenia

Kolarstwo. Gdzie dojadą Kwiatkowski i Majka?

Kolarstwo. Gdzie dojadą Kwiatkowski i Majka?

spadek masy mięśniowej - uśmiechał się Kwiatkowski na konferencji zorganizowanej przez TVP i Czesława Langa. Mistrz świata na rower wsiadł dopiero 10 listopada. - Regeneracja jest konieczna. Też trenuję dopiero od półtora tygodnia, zaraz dojdzie siłownia, sauna, obciążenia będą

Kubica wjechał w nową erę Formuły 1

węższe niż w poprzednim sezonie. Zmiany mają służyć zmniejszeniu przyczepności aerodynamicznej bolidów (o ok. 35 proc.). Częściowo zrekompensują efekt gładkich opon, czyli tzw. slicków, które są kolejną zmianą obowiązującą od 2009 roku. Wczoraj też je testowano. Takie gładkie

Nick Heidfeld: Zabrakło jednej dziesiątej sekundy

zaledwie jednej dziesiątej sekundy, ale mimo tego widać wyraźnie, że brakuje nam szybkości. Mamy nadzieję, że nowe elementy aerodynamiczne, które dostaniemy na Grand Prix Hiszpanii, pomogą nam. Jutro jest szansa na deszcz, i to by było wspaniałe. Musimy teraz dokładnie przemyśleć naszą strategię na wyścig

F1. Luty miesiącem intensywnych treningów

zmieniły się co prawda tak drastycznie jak rok temu, ale po raz pierwszy od dawna ograniczenie zimowych testów tak bardzo uderzyło w zespoły. Rok temu pewne podzespoły samochodu lub nowe elementy aerodynamiczne Robert Kubica mógł testować dla BMW Sauber w hybrydowym samochodzie już w połowie grudnia w

F1. Oszczędny renault Kubicy pojedzie szybciej?

listopadzie 2008 roku Kubica po raz pierwszy wyjechał z garażu w Barcelonie, kibice musieli doznać szoku. Ogromne, kanciaste przednie skrzydło, podniesiony nos i brak jakichkolwiek aerodynamicznych udziwnień sprawiały, że po raz pierwszy w historii marki BMW kojarzyło się ze śnieżnym pługiem

Kimi Raikkonen: Nie tylko my mamy kłopoty z KERS

te żłobkowane też mogą być dobre. Czy z mniejszym obciążeniem aerodynamicznym, za to z oponami bez bieżników auta będą szybsze? Kimi Raikkonen: Jeszcze tego nie wiem, trudno o tym mówić w zimie. W tej kwestii jesteśmy teraz wolniejsi, niż w

F1. GP Kanady. Robert Kubica znów pojedzie w deszczu. Oczy wyjdą z orbit?

tego, jest jeszcze jeden problem do rozwiązania przez inżynierów. Najlepsze ustawienie aerodynamiczne na tor w Montrealu polega na jak najmniejszym docisku. Tylko że mały docisk oznacza z kolei dodatkowe, gigantyczne obciążenie dla hamulców. Aerodynamiczny docisk jest bowiem tak skutecznym narzędziem

Rusza F1 - co się zmieniło od poprzedniego sezonu?

KERS, ale jego stosowanie nie jest obowiązkowe. Cz ęść zespołów pewnie zrezygnuje z systemu, choćby ze względu na obciążenia bolidu dodatkowym urządzeniem. Z drugiej strony minimalna waga bolidu została podniesiona do 640 kg, by zrekompensować kierowcom korzystającym z KERS lepsze rozmieszczenie

F1. Dlaczego znowu liczy się tylko jeden team? Co jest największym problemem? [PIĘCIU NA PIĘCIU]

takich jak Malezja, gdzie większą rolę odgrywa docisk aerodynamiczny, ta przewaga jeszcze wzrośnie. Nie dość, że mają najlepszy napęd, to jeszcze są bardzo pewni swojej aerodynamiki. W wyścigu jednak Ferrari było znacznie bliżej i w sprzyjających okolicznościach Raikkonen i Vettel mogą podgryzać

Massa o zmianach w F1: Musimy jeździć bardziej delikatnie

, McLarena i Bmw. System zawiódł w bolidzie Kubicy i ostatniego dnia testów Polak musiał jeździć bez użycia KERS. Pozytywny bilans ma natomiast Ferrari. - Z pewnością - mówi Felipe Massa - inaczej prowadzi się bolid. Z mniejszym obciążeniem aerodynamicznym i z gładkimi oponami jest

Dyrektor Pirelli: Zwykłe opony w Formule 1? No, za długo nie wytrzymają

konstrukcji, które muszą wytrzymać dystans 40-50 tys. kilometrów przy minimalnych obciążeniach w porównaniu z Formułą 1. Wyścigowe ogumienie niszczy się błyskawicznie, ale powodem nie jest jego nietrwałość, tylko właśnie te obciążenia, o których mówiłem wcześniej. Jeżdżąc po drogach, na których obowiązuje

Indiana X-Pulser 5.9 - twentyniner dla każdego [TEST]

aerodynamicznym szosowców, mając nawet czas i możliwość zrobienia zdjęcia... Dzięki szosowcom nie spóźniłem się na spotkanie z Piotrem, a wręcz to ja musiałem na niego poczekać... Muszę dodać, że Indiana sprawdziła się też jako pojazd miejski i komunikacyjny. Wielokrotnie przyjeżdżałem

F1. Uwaga, człowiek w bolidzie. Podaję rękę Kubicy i mówię: "Tylko ostro, panie kierowco!"

, które zginają głowę przy potakiwaniu. Juan Pablo Montoya twierdził, że wykonuje serię 300 powtórzeń skłonów głowy z obciążeniem 27,5 kg jako standardowy trening mięśni szyi. Hamujemy, co skręca kręgosłup w drugą stronę i wyrywa ciało z pasów. Mark Webber kiedyś mówił, że gdy

Formuła 1: BMW zjeżdża do garażu

cygara Szwajcar ma jednak 65 lat i przypomina bardziej rentiera niż energicznego szefa. Być może więc znajdzie jakiegoś rzutkiego menedżera do zarządzania stajnią. Hinwil to centrala niemal kosmiczna - jest tam wielki tunel aerodynamiczny oraz jeden z najpotężniejszych

Eliminacje mistrzostw Europy 2016. Jak się wykuwał awans

wystawił Milika na prawym skrzydle i obciążył obowiązkami defensywnymi. Gdy się okazało, że użyteczność zawodnika Ajaxu pod własnym polem karnym jest niewielka, gospodarze prowadzili już 2:0. Najgorszy był jednak styl, w jakim Nawałka zmienił kapitana. Przed marcowym meczem z

Gdzie jest miejsce Kubicy

Albert Park w Melbourne lepiej odciążyć bolid, wyjmując KERS, a zamiast tego równomiernie obciążyć go specjalnym balastem, tak aby samochód nie ślizgał się na zakrętach i nie niszczył opon. Dyfuzory, kersy i Kubica jak wampir - co się zdarzy w nowym sezonie F1

Od drewna do grafitu

główkami. Ich wadą była waga i problem z obciążeniem, dlatego wkrótce zamiast ołowiu zaczęto wykorzystywać żelazo (rut iron). W 1750 roku praktyka wykonywania główek niblicków z żelaza stała się powszechna. Kolejnym krokiem w ewolucji kijów golfowych, który zaważył na ich sposobie projektowania, było

Kubica: W F1 chodzi o tytuł, nie o bycie najlepszym kierowcą

moja pierwsza drużyna w F1, więc nie mam porównania. Jeśli chodzi o samochód, to przyszły rok będzie całkowicie inny - nowe elementy aerodynamiczne, KERS, gładkie opony. Będzie wiele czynników, które mogą mieć duży wpływ na samochód. Musimy zebrać doświadczenia z trzech ostatnich lat, włożyć maksimum

Jaki rower wybrać: Góral, treking, miejski, czy kolarka - jaki typ roweru kupić?

się w długodystansowej turystyce rowerowej oraz w dojazdach na długich dystansach. Jest to też dobra propozycja dla osób mających problemy z kręgosłupem - na rowerze poziomym plecy są podparte, ciężar ciała rozkłada się na dużą powierzchnię, co pozwala zmniejszyć obciążenie kręgosłupa niemal do zera

Sru de Pologne. Zapiski kolarza

płaskie, jak się uważa. Ciągle jest łagodnie pod górkę albo z górki. Już po ósmej, robię się głodny, zjadam kanapkę, którą sobie zrobiłem na drugie śniadanie. Zawodowcy jedzą tylko batony energetyczne i żele - ale oni jadą w zupełnie innym tempie. Przy takim obciążeniu organizm ma problemy z trawieniem

F1. Ruszyła Formuła na tory ospale, czyli niebawem początek przygotowań do sezonu

kolei, że jest w życiowej formie, jeśli chodzi o dyspozycję fizyczną. - Chciałbym tak się czuć w czasach, kiedy ścigałem się w Ferrari - mówi Brazylijczyk. - Zespół mówi mi, żebym zrzucił parę kilogramów, bo w tym roku będziemy ścigać się obciążeni KERS, a ja nie mam z tym problemu

Adam Małysz dla Gazety: Jak będzie? Sam jestem ciekaw

zwycięstw bez dalekich skoków. A daleki skok łączy się z ogromnym obciążeniem. Wtedy ląduje się, jakby spadało z trzech-czterech metrów. Ja tak miałem w Willingen kilkanaście miesięcy temu, kiedy skoczyłem aż 151,5 m. Bolało mnie wtedy wszystko: mięśnie brzucha, miałem zakwasy nóg. Ale to cena, jaką płacimy

Tajner dla Gazety: Trzeci Puchar dla Adama

poziomie, niż była rok temu o tej samej porze, tuż przed skokami na śniegu. Dokonaliśmy pomiarów siły i mocy i wypadają one dużo lepiej. Co będziecie robić w Szwecji? - Właściwie tylko skakać. Zmienione zostaną obciążenia treningowe. Zajęcia będą mniej

Tajner dla "Gazety": Wróci błysk Adama

znają, przy naszej publiczności, co będzie dla nich dużym obciążeniem psychicznym. Z tych powodów te zawody są inne. Poza tym będą takie jak każde inne w PŚ. Czyli to, że na dole będzie kilkadziesiąt tysięcy ludzi z biało-czerwonymi flagami, nie będzie dla Was ułatwieniem